TEN NAPIS TO JA - FILM





A oto wynik naszych działań z Emilem w ramach projektu dla Biennale Sztuki dla Dziecka.
Projekt SŁOWOPŁOTY, tytuł naszych akcji "TEN NAPIS TO JA".

Scenariusz:

TEN NAPIS TO JA”

Wiek uczestnika: 5 lat.

Emil ma 5 lat i za sobą pierwsze „słowa za płoty”. Całymi dniami bombarduje nas (rodzinę, znajomych) olbrzymią ilością pytań i zagadek. Wśród jego wielu pomysłów, są takie, które przybierając formę zabawy, wyrażają zainteresowanie słowami. Nie tylko ich znaczeniem i zabarwieniem emocjonalnym, ale również formą zapisu. Chętnie poznaje literki, cyferki, symbole. Porównuje je z dźwiękami, które funkcjonują w otaczającym Go świecie. Chce zgłębiać ten świat i przez to lepiej się z nim komunikować. Zabawa często przybiera formę ćwiczeń manualnych, takich jakie znamy przy zadaniach przygotowujących do pisania. Razem (Emil i ja) rozrysowujemy wszelkiego rodzaju szlaczki, labirynty, kolorowanki, mające na celu zdobycie zdolności manualnych.
Warsztaty, zabawy, które mu proponuję, po części w swej formie mają charakter ćwiczeń usprawniających rączki. Wielokrotne powtarzanie podobnych elementów nie jest dla niego nudne, bo samoistnie i płynnie przechodzi od tych abstrakcyjnych form do konkretyzowania wypowiedzi. Przez to sam decyduje, kiedy ćwiczenie ręki przestało nim już być, a stało się jego własną konkretna opowieścią. Dużo zdarzeń literkowych, słownych następuję spontanicznie, często podczas zabawy klockami, rysowaniu na śniegu, czy oglądaniu napisów w witrynach sklepowych. Staram się, aby była to cały czas zabawa a nie przymus, kojarzony ze szkołą.
Zdania, słowa i litery to cały czas dla Niego, na szczęście, radosny temat do odkrywania. Radosny i bardzo ważny. Jak wiele, musi znaczyć dla Niego napis „Emil” ułożony z klocków świadczy jego komentarz: „TEN NAPIS TO JA”.
Trudno jest określić jakiś konkretny scenariusz zajęć z Emilem. Ma on najczęściej początek a w trakcie ulega naturalnym modyfikacjom. Przez to efekty naszych działań nie są przesądzone. Na razie podczas zajęć prowadzę dokumentację filmową, fotograficzną, rejestrację dźwięków i wypowiedzi. Zgromadzony materiał zmontuję na koniec w jeden film, pokazujący nasze działania i eksperymenty słowne .
Będę się ogromnie cieszyła, gdy te zabawy wzbogacą słownie i twórczo mojego synka, tak, aby mógł sam nam o tym opowiedzieć.

Przy Parku Willsona, w którym prowadziliśmy warsztaty z dziećmi.

Dokumentacja filmowa:
Opracowanie graficzne i montaż: Sylwester Mocur.






Share this:

, , ,

CONVERSATION

0 komentarze:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...