TWÓRCZE ZABAWY Z WARZYWAMI I OWOCAMI



Lato, jesień to bogactwo warzyw i owoców a z nimi kolorów, zapachów, smaków.
Potraktujmy warzywa i owoce jak materiał, z którego stworzymy prawdziwe dzieła sztuki!

Zgromadźmy "materiał" wybierając się rodzinnie na rynek, targowisko lub do znajomych na działkę. Zajęcia zacznijmy od rozmowy na temat rodzajów warzyw i owoców, ich smaków, kolorów, zapachu.
Powiemy sobie że warzywa można zjadać na surowo, ugotowane, usmażone lub upieczone. Wspomnijmy  o przetworach. Kto i jak je uprawia [ warzywnictwo, sadownictwo ]. Dlaczego są ważne dla człowieka [ źródło witamin, błonnika, minerałów ]. Co możemy zjadać z warzyw: cebule, liście,korzenie, bulwy, strączki, łodygi ],
Możemy przekroić materiały i pokazać ich wygląd wewnątrz. Będziemy mogli zobaczyć ich nasiona, strukturę .
Wymienimy uwagi na temat naszych ulubionych potraw z warzyw, owoców a gdy już się ich naoglądamy i nawąchamy zacznijmy twórczą zabawę.



Buraczki, kapusta, jabłka, marchewka, pory, gruszki, śliwki, pietruszka, rzodkiewka itd. staną się elementami twórczej układanki, magicznego obiektu, tajemniczej planety, niesamowitej ozdoby lub warzywno-owocowego ludka, który ożyje w dziecięcej wyobraźni.

A jakie korzyści wynikną z tych zajęć:
Dzieci poznają nazwy, rodzaje, wygląd, smak i zapach warzyw i owoców.
Znaczenie warzyw i owoców w życiu człowieka.

Podczas zabawy dzieci miały okazję :
Rozwijać motorykę małą [ sprawność dłoni i palców ]: wtykać, wgniatać, łączyć.
Rozwijać koordynację wzrokowo-ruchową, kształcić umiejętność myślenia i kojarzenia, rozwijać wyobraźnię, słownictwo, odnajdywać potencjał twórczy w codziennych, zwykłych sytuacjach życiowych, czerpać przyjemność z twórczego spełnienia i cieszyć się chwilami, wspólnie spędzonymi z rodzicami, opiekunami.

"Niejadki" po samodzielnych eksperymentach kuchennych, być może nabiorą ochoty na warzywno-owocowe menu a wszystkie dzieci zachęcą do kucharzenia.

W takim razie gromadzimy "bazę" i do dzieła!
[ Dokładne opisy po kliknięciu na tytuł ].

I. ZABAWY SENSORYCZNE.


Na początek, zabawy dla maluszków [ i nie tylko ] . Niech bawią się, rozgniatają, kroją, wąchają, smakują i cieszą się owocowo-warzywnymi "zabawkami":

KOKOSIAK:

To gość z dalekich krajów. Bardzo interesujący . Emil dokładnie go obejrzał, powąchał, pogłaskał. Trzy wgłębienia to oczywiście oczka.Do toczenia i rzucania - idealny. Zrobiłam otwór w dwóch wgłębieniach i wypiliśmy sok przez słomkę. Białą farbą Emil namalował oczka . Nasz, trójoczny Kokosiak, rozsiadł się na stoliku i patrzy na nas lekko zdziwiony;)


KAPUSTA MODRA

Kolejne warzywo do odkrycia.
My oglądaliśmy jej przekrój i zrobiliśmy z niej wielki stempel.
kapusta, czarna farba na gąbce i duży papier. Grafika gotowa.

 KIWI:

Brązowy, włochaty kamyk, a po przekrojeniu, okazało się, że w środku jest "Zero".
Emil dobrze zna i lubi zero, więc sałatkę jedliśmy w jego towarzystwie :)

 

 GRANAT:

Owoc edukacyjny, idealny do misternych ćwiczeń rączki, podczas wydłubywania nasionek.



BRUKSELKA

Wielkie skupienie i masa ćwiczeń przy obieraniu z liści.




ANANAS

Jest niezły...
Zabawnie się z nim pozuje do zdjęć i robi sałatki.


POMARAŃCZE

Mnóstwo zabaw ze skórkami: miseczki-pojemniki, układanki, rzeźby.

W ogrodzie:




Nastrojowe lampioniki.




II. Zabawy w tworzenie rzeźb, stworów, ludzików, mobilów i innych.



ZIELONO MI:


Mój pierwszy warsztat z użyciem warzyw i owoców, przeprowadzony w lipcu 2000r. podczas Wakacyjnych Spotkań Twórczych - BWA Zielona Góra.

 Zainspirowana lokalnym rynkiem, na którym można było kupić codziennie świeże warzywa i owoce wymyśliłam warsztat z użyciem, tych właśnie warzyw i owoców. Był środek lata, warzywa i owoce były soczyste i pachnące. Nie były, też zbyt drogie a na dodatek, przy bliższym przyjrzeniu się; zachwycały swoją formą. Do warsztatu, wybrałam tylko zielone warzywa i owoce bo temat też był bardzo zielony. "Zielono" - tak próbowaliśmy się poczuć na rozpoczęciu warsztatów. Niektórzy opowiedzieli, z jakimi emocjami, uczuciami kojarzy im się ten stan. Była euforia, radość ale i spokój .Pokazałam dzieciom poszczególne warzywa i dokładnie przyjrzeliśmy się im.


 Każdy wybrał sobie kilka sztuk naszych materiałów i rozpoczął pracę z nimi, wykonując rzeźbę, kompozycję lub jak młodsze dzieci - ludzika . Praca pochłonęła dzieci i widać było, że sprawiała im radość.


 Młodszym dzieciom, mamy pomagały wbijać wykałaczki z warzywami ale na koniec dzieci, już same opowiadały o swojej pracy, tak jak pozostali uczestnicy. Urządziliśmy mini wystawę powstałych rzeźb . Muszę przyznać, że to była niczym nie skrępowana, radosna i pełna pasji wystawa sztuki nowoczesnej .

Stan "zieloności" u Emila.



Zajęcia o podobnej tematyce co ZIELONO MI, ale w zakresie warzyw w kolorze białym.




 BIAŁO MI 2

Biało Emilowi.




 ŻÓŁTO MI:

Słonecznie żółto- radośnie.



FIOLETOWO MI:

Jesień = fiolet.
Fioletowo mi, fioletowo Emilowi, fioletowo nam :)
W rolach głównych: fioletowe warzywa i owoce [kapusta, winogrona,śliwki] +wykałaczki.

CZERWONO MI:

"Mam pomysł", a jaki? "Czerwony" :)
Zabawa z czerwonym kolorem pod postacią owoców i warzyw.


CZERWONE NARZĘDZIE:

Zajęcia z dorosłymi .


JESIENNE STWORKI:

 Dzieci zastały, przygotowane przeze mnie jesienne warzywa i owoce. Omówiliśmy te dary jesieni [ kolory, zapach, co jest owocem a co warzywem ] i za pomocą wykałaczek, dzieci zaczęły tworzyć jesienne stworki - czyli postacie, które posiadają twarz, ręce , nogi. Postacie były różne, nie koniecznie posiadały typowe cechy człowieka, raczej niezbadanych stworzeń :)
Każde z dzieci, opowiedziało o swojej pracy i nazwało swoją postać.


 

 WARZYWNIAKI.


Warzywa upostaciowione.

STWORY - WARZYWNIORY:

 

WARZYWNIAKI UKŁADAKI:

Kompozycje przestrzenne i płaskie - układane na desce do krojenia.

 WARZYWNIAKI DZIAŁKOWE:

Czyli zabawa na działce z materiałem "pod ręką".



 WIOSENNE OGRÓDKI I ICH LUDKI:

Spontaniczna i pełna twórczych eksperymentów, zabawa w projektantów ogrodów z warzyw oraz ich mieszkańców.



MOBILE WARZYWNE:
Na zajęciach nie jedliśmy [ no, może podjadaliśmy ], ale potraktowaliśmy warzywa jak materiał, z którego stworzyliśmy prawdziwe dzieła sztuki – rzeźby zawieszone w przestrzeni – na drzewie, poruszane wiatrem – WARZYWNE MOBILE.
Ziemniaki, ozdobne dynie, kapusta, marchewka, pory, pietruszka, rzodkiewka itd. stały się elementami twórczej układanki, magicznego obiektu, tajemniczej planety, niesamowitej ozdoby lub warzywno-owocowego ludka . 

 STWORY WARZYWNIORY

Zabawa dla dzieci i rodziców.


http://warsztatowoo.blogspot.com/2014/09/stwory-warzywniory.html

Dynie:

DYNIA DZIURKOWANA 

Dziurkowanie i oświetlanie dyni .



Tradycyjnie.


DYNIA SPIN ARTOWA:

Dynia malowana na sposób SPIN ARTU. 

 DYNIAŚCI-PRZYBYSZE Z DYNIOWEJ PLANETY : 

Dynie ozdobne jako przybysze z kosmosu.

DYNIAKI

Człowieki dyni. 


  

OWOCNIAKI:

Kolorowo, owocowo- radośnie .

 

III. Inne aktywności związane z warzywami i owocami.

  

OWOCOWE...

W zimowy dzień zaproponowałam dzieciom owocowe, soczyste, przywołujące wakacje warsztaty.
Usiedliśmy przy dużym stole, który nakryłam białym obrusem . Przyniosłam i ułożyłam owoce, soki w kubeczkach i nożyki do krojenia owoców.
Zaczęliśmy oglądać, wąchać i smakować owoce . Popijając sok, dzieci malowały na stole rozlewając go na obrusie, malując palcem lub pędzelkiem. Z pokrojonych w plasterki owoców powstawały kompozycje, ludziki, kwiaty. Zrobiło się bardzo owocowo i radośnie. Humory poprawiły się, ożyły rozmowy i śmiechy. Zima zniknęła.

 

MIRABELKOWE UKŁADANKI:

Czyli układanki na pokrywie od studzienki. Oprócz mirabelek możemy układać wszystkie inne małe owoce, warzywa, orzechy, nasiona...

Share this:

, , , , , , ,

CONVERSATION

5 komentarze:

  1. MNÓÓÓÓOSTWO fantastycznych zabaw. Świetne zestawienie! Dzięki :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jesteście niemożliwie kreatywni !!!! :-) To kopalnia i skarbnica pomysłów ... czy Wy się czasem zdążycie ponudzić ... ? ;-) Pełni podziwu pozdrawiamy cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło nam bardzo Marta!
      Nuda nam się przytrafia, ale chwilowo. Emil wytrzymuje "nic nierobienie" tylko minutę a ja ciągle próbuję za nim nadążyć...
      Serdecznie ściskamy :)

      Usuń
  3. Niesamowite, co powstaje przez połączenie ze sobą warzyw. Szkoda, że powstałe stworki nie są zjadane, wtedy zabawa połączyłaby się ze zdrowym odżywianiem. Rozwijanie kreatywności to dzisiaj podstawa. :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...